۳ نکته مهم در جذب مخاطب توسط پیامک تبلیغاتی (قسمت دوم) – در مقاله ” 3 نکته مهم درجذب مخاطب توسط پیامک تبلیغاتی ” 2 نکته مهم ارتباط و زمانبندی را به طور مفصل بیان کردیم.
در زمینه ارتباط، به لزوم متن ارزشمند و جذاب و همچنین شخصی سازی پیامک ارسالی برای ارتباط دوستانه تر با مخاطب تاکید کردیم.
مقوله زمانبندی نیز به بیان این موضوع پرداخت که ارسال پیامک برای اطلاع رسانی های فوری و به دنبال آن پاسخگویی مخاطبان بهترین انتخاب است.
در این مقاله سومین نکته کلیدی را در این رابطه بیان می کنیم و آن CTA یا به کار گیری دکمه فراخوان است.
۳ – لینک فراخوان یاCTA
به طور کلی بعد از انتخاب جامعه هدفمند ارسال پیامک تبلیغاتی و ارسال پیامک در زمان مناسب، نوبت پاسخگویی مخاطب است.
مخاطب بعد از دریافت پیامک حتما عکس العملی به آن خواهد داشت.
بنابراین شما باید در این زمینه پیش قدم شده و آنها را به انجام کاری دعوت کنید.
دکمه فراخوان یا Call to action یک متن لینک شده و یا دکمه ای است که برای انجام کاری دعوت می کند، خرید یک کالا، عضویت در یک مجله، مشاهده جزئیات یک محصول و غیره همگی می توانند مقصد دکمه فراخوان باشند.
هم اکنون خواننده چه کاری می بایست انجام دهد؟
کمپانی استارباکس برای سالیان متمادی با اس ام اس موفقیت بسیاری کسب کرده است، و این بیشتر به دلیل CTA بسیار قوی آن ها می باشد.
آنها از این تکنیک به بهترین شکل استفاده می نمایند و مشتریان شان را با متن های هیجان انگیز جذب می نمایند.
مانند آزمون های کوتاه که اگر به درستی پاسخ داده شوند، کوپن استارباکس به آنها تعلق خواهد گرفت.
استارباکس می دانست که یک CTA بسیار قوی همان چیزی است که مصرف کنندگان می خواهند.
یعنی دسترسی مشتریان خاص به یک محصول محبوب با تعداد محدود.
حال وقتی پیامک ها، CTA قوی داشته باشند که با علایق مشتریان نیز هماهنگ باشد، بسیار موثرتر می گردند.
دستیابی به مشتریان نیز نیازمند بررسی گزارشات اس ام اس ها و خرید های آنهاست.
شما یک تیم قوی نیاز دارید که بتواند به تحلیل این این موارد بپردازد.
راهی مشخص برای موفقیت ارائه دهید
هنگامی که موضوع انجام دادن کار بعدی در میان باشد، مشتریان به کمی راهنمایی نیاز دارند.
به همین دلیل ارتباطات از طریق پیامک هر چند کوتاه، میبایست مسیر مشخصی را به نمایش بگذارد.
برای مثال مسنجر فیسبوک، کاربران را از طریق یادآوری رویدادهایی که به آنها دعوت شدهاند به اپلیکیشن ارجاع می دهد.
به جای گفتن “یادآوری: میهمانی مایکل نزدیک است.” آنها یک پیشنهاد دوستانه میدهند: “به او بگو که آیا می توانی به مهمانی بروی یا نه.”
فراهم کردن نمونه پاسخ ها
بسیاری مردم از جواب دادن بهاس ام اس بازاریابی طفره رفته و از آن سرباز می زنند، پس پیشنهاد دادن پاسخ های پیش نوشته می تواند مفید واقع گردد.
یعنی دقیقاً به کاربران گفته می شود که چطور پاسخ دهند.
آنها می توانند پاسخ بله یا خیر بدهند و یا در مواقع دیگر به خدمات در مقیاس ۱ تا ۵ امتیاز دهند.
فراهم کردن پاسخ های آماده برای انها باعث می شود کمتر دچار سردرگمی شوند و وقت کمتری بابت فکر کردن به نحوه پاسخگویی خواهند داشت و این موضوع احتمال پاسخگوی آنها را بیشتر می کند.
ترکیبپیامک و ایمیل
پیامک، به تنهایی می تواند یک استراتژی باشد اما ترکیب کردن آن با دیگر کانال های ارتباطی مانند ایمیل هم منطقی به نظر میرسد.
در این میان برخی از قوانین مهم وجود دارد که می بایست رعایت شود، از جمله بمباران نکردن مردم با پیغام ها و یا ارسال پیامک مطابق با اولویتهای کاربران و فرمولبندی رویکردی که تمامی کانالها را به طور همه جانبه مدنظر قرار دهد.
دستیابی به این رویکرد نیاز به آنالیز کردن مشتریان شما دارد.
به همین دلیل است که شما به یک پنل اس ام اس نیاز دارید.
امکان گزارش گیری که سامانه پیامکی برای شما فراهم می آورد برایتان مفید خواهد بود.
بنابراین به یاد داشته باشید که هنگام خرید پنل اس ام اس امکان گزارش گیری را فراموش نکنید.
در مقاله “ نحوه استفاده همزمان و کارآمد از ایمیل و پیامک ” می توانید اطلاعات کامل تری در این زمینه بدست آورید.
رویکرد آگاهانه پیغام رسانی با SMS و ایمیل شرکت های تحویل غذا
برای نمونه یک شرکت خدمانی تحویل غذا را بررسی می کنیم.
این قبیل شرکت ها همزمان از پیامک و ایمیل برای خدمات رسانی به مشتریان استفاده می کنند که تلفیق این دو رویکرد برای یک تجربه بزرگ با هم بسیار مناسب است.
آنها از این کانال ها برای ارسال انواع مختلف پیغام ها با هدف مشخص استفاده می نمایند.
برای مثال فرض کنید که شما از خدمات شرکت غذایی X بدون داشتن اپلیکیشن و یا با نوتیفیکیشن خاموش استفاده می کنید.
در اینجا برخی از انواع اس ام اس که آنها می توانند در این شرایط برای شما بفرستند را مشاهده می نمایید:
- وحید عزیز سفارش شما با کد سفارش 125485 با موفقیت ثبت گردید.
- وحید عزیز سفارش شما ارسال شد و تا 50 دقیقه دیگر به دستتان خواهد رسید.
- وحید عزیز با عرض پوزش سفارش شما با کمی تاخیر به دستتان خواهد رسید. در صورت تمایل می توانید سفارش خود را لغو کنید. برای لغو سفارش لینک زیر را کلیک کنید.
هشدارها و نوتیفیکیشن هایی در مورد وضعیت سفارشات شما. علاوه بر سفارشات این شرکت ها می توانند اقلام جایگزین را برای شما به صورت متن در پیامک ارسال کنند و شما به سرعت آنها را مرور کنید.
شرکت X می تواند تاییدیه سفارش و رسید را از طریق ایمیل ارسال کند.
این پیام ها میتوانند در زمان های مختلف ارسال گردند.
به علاوه فرمت ایمیل ها نیز میتواند برای نگهداری از جزئیات مناسب تر باشد، زیرا ایمیل می تواند متن طولانی تری در خود جای داده و قابل جستجو و آرشیو کردن باشد.
ایمیل همچنین فرصت یک تعامل اضافه بر سازمان را فراهم می کند.
ایمیل می تواند علاوه بر فرصت تعاملی که فراهم می کند با وجود یک دکمه و کلید تماس سریع که ان را به عنوان CTA می شناسیم کاملا اجرایی شده و در جذب مشتری نقش ایفا کند.
البته این روش شاید از لحاظ فروش مناسب به نظر نرسد زیرا شما می دانید که این مشتری از اپلیکیشن شما استفاده نموده است.
اما در هر صورت مرتبط بوده و نقش جاذب مشتری را برای شما ایفا می کند.
نکته مهمی که در این رابطه باید به خاطر بسپارید این است که اگر یک پیامک بیش از ۱۶۰ کاراکتر داشته باشد، پیغام شما به چند تکه متن تبدیل می گردد، که در نهایت به عنوان اسپم شناخته می شود. به همین دلیل است کهپیامک در مواقع ضرورت، برای انتقال اطلاعات مفید می باشد، اما ایمیل میتواند در خصوص برقراری ارتباط و ارائه اطلاعات بیشتر مفید واقع گردد.
افراط در ارسال پیامک نتیجه عکس دارد
وقتی یک مشتری، شماره تلفن خودش را در اختیار شما قرار داده و رضایت میدهد که اس ام اس دریافت نماید، اعتماد زیادی به شما نشان داده است.
این مسئولیت شماست که سطح مشابهی از اعتماد و احترام را به آنها بازگردانید.
این همان چیزی است که روابط مشتری با شما را می سازد.
مقیاس بندی اعتماد به مشتریان، برای بازاریابی با ایمیل نیز بسیار مهم می باشد، حتی مهم تر ازپیامک .
به ارسال پیغام های مرتبط، با زمانبندی مناسب ادامه دهید تا ارتباط فوق العادهای را با مشتری تان بسازید.
.در غیر این صورت هرگونه افراط در ارسال پیامک تبلیغاتی برای شما نه تنها نتیجه مثبت به دنبال ندارد بلکه نتیجه عکس داشته و شما مخاطبان خود را از دست خواهید داد