در کنار روشهای مختلف بازاریابی که برای جذب مشتری و افزایش فروش وجود دارد، بازاریابی پیامکی در ایران بیشتر از سایر روشهای بازاریابی مورد استفاده و استقبال قرار میگیرد.
زیرا با پرداخت هزینه بسیار کم بازخورد قابل توجهی دریافت میکنید.
کافی است هزینه اجاره یک ماه بیلبورد در تهران یا هزینه یک آگهی تلویزیونی را با هزینهای که صرف بازاریابی پیامکی میکنید، مقایسه کنید تا متوجه اهمیت بازاریابی پیامکی و نرخ بازگشت سرمایه شوید.
بازاریابی پیامکی (SMS Markting) در مقابل روش های منسوخ و قدیمی پخش تراکت، تبلیغات در روزنامه و … بسیار جذاب و هدفمندتر عمل میکند.
زیرا شما تبلیغات پیامکی خود را به گوشی موبایل مخاطب؛ نزدیکترین وسیله ارتباطی ممکن برای او ارسال میکنید.
به کمک بازاریابی پیامکی میتوانیم به سمت مخاطب و جایی که مخاطب هدف و مشتری ما حضور دارد حرکت کنیم.
برایم جالب است بدانم آیا واقعا هنوز هم کسانی هستند که به آگهی روزنامهها توجه کنند؟
چه کسی دوست دارد روزنامه را در دست بگیرد و تبلیغاتش را ببیند؟
اس ام اس مارکتینگ یک روش تبلیغات هدفمند است که به شما کمک میکند به بازار هدف و مشتریان بالقوه خود پیامک تبلیغاتی ارسال کنید و بودجه تبلیغاتی خود را برای ارسال پیامک تبلیغاتی به کسانی که علاقهمند به حوزه کسب و کار شما نیستند هدر ندهید.
مثلا پیامک فروش میلگرد با قیمت قبل شاید برای یک خانمی که در حال خرید مطالعه کتابهای کنکور است، جذاب نباشد اما کافی است این پیامک را به صورت هدفمند به مهندسین عمران و ساختمان ارسال شود تا از شما بابت ارسال این پیامک تشکر کنند.
ما میخواهیم در این مقاله سیر تا پیاز بازاریابی پیامکی را توضیح دهیم.
شما بعد از مطالعه این مقاله جامع در مورد بازاریابی پیامکی قادر خواهید بود تا کمپینهای تبلیغات پیامکی بسازید و حتی کمپینهای تبلیغات پیامکی برندهای مطرح را نقد و بررسی نمایید.
صمیمانه پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا رموز بازاریابی پیامکی را موشکافانه بررسی کنیم و تمام نکاتی که در مدت این سالها در زمینه اس ام اس مارکتینگ بدست آوردهایم را با شما به اشتراک بگذاریم.
آیا تا بحال از بازریابی پیامکی برای تبلیغات کسب و کار خود استفاده کرده اید؟
اگر جواب شما خیر است پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را بخوانید تا بیشتر از این بودجه تبلیغاتی خود را برای تبلیغات سایر روشهای تبلیغاتی هدر ندهید.
همچنین اگر از بازاریابی پیامکی استفاده کردهاید و نتیجه نگرفتهاید؛ باز هم پیشنهاد میکنم این مقاله را از دست ندهید تا با اصول درست استفاده از تبلیغات پیامکی آشنا شوید.
امروزه موبایل به یکی از موثرترین و پراستفادهترین وسیله ارتباطی تبدیل شده است.
شاید افراد هر روز روزنامه مطالعه نکنند و حتی ایمیل خود را چک نکنند اما بعید است کسی اس ام اس دریافتی خود را نادیده بگیرد.
در نتیجه اکنون بهترین زمان است که از این فرصت برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید و بازرایابی با استفاده از اس ام اس را شروع کنید.
بیشتر کسب و کارها تبلیغات پیامکی را در اولویت روشهای تبلیغات خود قرار میدهند و آمار نشان میدهد هر پیامک کمتر از 2 دقیقه بعد از تحویل خوانده میشود اگر یک فراخوان عمل (call to action) مناسب در متن پیامک قرار دهید، بعد از ارسال پیامک تبلیغاتی میتوانید مطمئن باشید که مخاطب بعد از دریافت اس ام اس بلافاصله با شما تماس میگیرد.
یکی از دلایل موفقیت بازاریابی پیامکی نسبت به دیگر روشهای تبلیغاتی، تنوع در شیوههای ارسال پیامک انبوه است که شما باتوجه به کسب و کار خود میتوانید بهترین روش ارسال پیامک و تبلیغات پیامکی را به صورت هدفمند انتخاب نمایید.
انواع روشهای بازاریابی پیامک
توجه داشته باشید که بازاریابی پیامکی تنها برای تبلیغات نیست بلکه با استفاده از بازاریابی پیامکی می توان ارتباط دو طرفه با مخاطب برقرار کنید. وفاداری مشتری را افزایش دهید و او را به مشتری دائمی تبدیل نمایید.
تبلیغات هدفمند پیامکی به بازار هدف
قبل از هرگونه تبلیغات پیامکی و استفاده از بازاریابی پیامکی نیاز است که شما بازار هدف خود را شناسایی و فیلتر کنید.
با پرسیدن سوالات زیر و گرفتن یک آمار از واحد فروشتان می توانید متوجه شوید که اکثریت مشتریان شما چه افرادی هستند؟
- خانم هستند یا آقا؟
- در چه رده سنی قرار دارند؟
- آیا ساکن منطقه مشخصی هستند؟
- شغل اکثر آن ها چیست؟
با توجه به تنوع روش های ارسال در بازاریابی پیامکی دانستن اینکه مشتریان شما اغلب چه افرادی هستند به شما کمک میکند که بهترین روش تبلیغات با استفاده از اس ام اس را انتخاب کنید.
در سامانه پیامک پاپ آپ اساماس این امکان وجود دارد که ارسال پیامک به تفکیک سن و جنسیت انجام دهید.
برای مثال اگر آرایشگاه زنانه و یا مانتو فروشی دارید، با توجه به اینکه مشتریان شما خانم هستند، میتوانید فقط به شماره های ایرانسل و همراه اول بانوان پیامک ارسال کنید.
با استفاده از امکاناتی نظیر تفکیک سن و جنسیت، تفکیک پیش شماره، تفکیک کد پستی و … میتوانید تنها به بازار هدف خود اس ام اس تبلیغاتی ارسال نمایید با صرف هزینه کمتر بازخورد بیشتر دریافت نمایید.
اصول بازاریابی پیامکی
اگر تاکنون نتیجه دلخواه از اس ام اس مارکتینگ را دریافت نکردهاید احتمالا اصول اولیه بازاریابی پیامکی را رعایت نکردهاید.
بازی بازاریابی پیامکی قواعد خاص خودش را دارد که در ادامه در مورد اصول بازاریابی پیامکی صحبت میکنیم.
زمان ارسال پیامک تبلیغاتی حتما این سوال را از خودتان بپرسید، آیا این پیامک برای مخاطب هم مفید است؟
اگر پیامک تبلیغاتی شما برای مخاطب ارزش افزودهای ایجاد نمیکند ما پیشنهاد میکنیم از ارسال پیامک خودداری نمایید.
همچنین ما همیشه به مشتریان خود پیشنهاد میکنیم که خودشان بانک شماره موبایل مشتریان را جمعآوری کنند و دائمی پیشنهاد میکنم که از بازاریابی اجازهای و خبرنامه پیامکی برای ارسال اس ام اس انبوه به افرادی که برند شما را میشناسند استفاده کنید.
برای جمعآوری سریع بانک شماره موبایل و عضویت مخاطب در خبرنامه پیامکی شما پیشنهاد میکنیم مقاله خبرنامه پیامکی را مطالعه کنید تا استفاده اصولی خبرنامه پیامکی برای تبلیغات را یاد بگیرید.
ارتباط موثر و مداوم
اگر قصد شما دریافت بازخورد مناسب از تبلیغات پیامکی است، برای مخاطب خود مفید باشید.
اگر هر دفعه فقط تبلیغ برند و کسب و کار خود را به مخاطب ارسال کنید، بعد از مدتی در ذهن مخاطب تبدیل به برندی اسپم خواهید شد، که پیامکهای تبلیغاتی مزاحم ارسال میکند و تصمیم به لغو پیامک تبلیغاتی میگیرد.
اما اگر با استراتژی موثر بودن و مفید بودن برای مخاطب بازاریابی پیامکی انجام دهید بعد از مدتی مشتری با ارسال پیامک شما به دیگران بدون آنکه هزینه پرداخت کنید، برای شما بازاریابی و تبلیغات را انجام میدهند.
به یاد داشته باشید، بازاریابی پیامکی مانند دیگر روشهای تبلیغاتی به تداوم و تکرار نیاز دارد.
سعی کنید با یک برنامهریزی صحیح در بازههای زمانی مختلف اس ام اس تبلیغاتی خود را ارسال کنید.
در ادامه چند پیشنهاد برای اینکه بازاریابی پیامک موثر داشته باشید بیان میکنیم.
آفرهای ویژه خود را با پیامک اطلاع رسانی کنید.
با جمع آوری بانک شماره مشتریان، افرادی که به فروشگاه شما مراجعه میکنند و شما را میشناسند میتوانید بانک شماره موبایل ارزشمندی را جمعآوری نمایید و در مناسبتهای مختلف از جمله روز تولد پیامک تبریک ارسال کنید.
یا مثلا برای فست فود و رستورانها و کافی شاپ ها در صورتی که موسیقی زنده دارید از طریق خبرنامه پیامکی، به مشتریان ثابت خود این موضوع را اطلاع رسانی نمایید.
چگونه متن پیامک تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟
زمانی که پیامک تبلیغاتی ارسال میکنید فقط چند ثانیه فرصت دارید که توجه مخاطب را جلب نمایید و به مخاطب انگیزه برای ایجاد تماس ایجاد کنید تا مخاطب تصمیم بگیرد با شما تماس بگیرد و یا اس ام اس تبلیغاتی شما را پاک کند.
پس سعی کنید متن پیامک را به گونهای بنویسید که انگیزه لازم برای تماس در مخاطب ایجاد شود.
برای ایجاد انگیزه میتوانید کد تخفیف در نظر بگیرید و یا یک پیشنهاد عالی داشته باشید که مخاطب احساس کند با رد پیشنهاد شما چیزی را از دست میدهد.
چند مثال برای متن جذاب در حوزه تبلیغات و بازاریابی پیامکی در ادامه آورده شده است.
امشب شام مهمان ما باشید.
به مناسبت افتتاحیه رستوران برکه امشب منو خود را با تخفیف ویژه 15% دریافت کنید.
کامران عزیز تولدتان مبارک
به مناسبت شادباش تولدتان امشب شام میهمان ما باشید.
رستوران برکه
فراموش نکنید که حتما در متن پیامک تبلیغاتی شماره تماس قرار دهید.
اگر شماره ثابت در متن تماس وارد میکنید حتما با پیش شماره را نیز وارد نمایید تا مخاطب با لمس صفحه بتواند مستقیما با شما تماس بگیرد و انجام همین نکته ساده به شدت میتواند در افزایش زنگخور شما تاثیر داشته باشد.
متن پیامک باید به گونه ای باشد که یک زمان محدود را برای کاربر درنظر بگیرد که کاربر وسوسه شود هرچه زودتر تماس بگیرد تا این پیشنهاد ویژه را از دست ندهد.
زمان مناسب برای ارسال پیامک
یکی دیگر از مواردی که در بازاریابی با استفاده از پیامک تاثیر دارد، زمان مناسب برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی میباشد.
اینکه شما چه روزی از هفته و چه ساعتی پیامک تبلیغاتی خود را ارسال میکنید تاثیر زیادی در بازخورد از جانب مخاطب دارد.
تجربه اس ام اس مارکتینگ ما نشان میدهد که معمولا روزهای اول و آخر هفته برای ارسال پیامک تبلیغاتی مناسب نمیباشد زیرا معمولا افراد در روزهای ابتدای هفته دغدغه کاری زیادی دارد و در روزهای پایانی هفته بدنبال تفریح هستند.
البته توجه به نوع کسب و کار میتواند در انتخاب زمان مناسب برای ارسال پیامک تبلیغاتی تاثیر گذار باشد.
اگر کسب و کار شما با تفریحات پایانی و آخر هفته در ارتباط است، اتفاقا ارسال پیامک در روزهای پایانی هفته میتواند برند شما را در ذهن مخاطب پررنگ نمایید.
تا اینجا توضیح دادیم که اگر بازاریابی پیامکی را اصولی انجام دهیم میتوانیم با صرف هزینه کمتر نسبت به دیگر روشهای تبلیغاتی، بازخورد بهتری را دریافت کنیم.
برای شروع بازاریابی پیامکی نیاز است که شما یک پنل اس ام اس تهیه کنید.
پیشنهاد میکنم با واحد فروش شرکت پاپ آپ اساماس تماس بگیرید، تا بر اساس نوع کسب و کار شما بهترین پنل اس ام اس را به شما پیشنهاد بدهند و بتوانید از همین امروز بازاریابی اس ام اس را شروع کنید.